Vedle vhodně zvolené matrace je pro kvalitu našeho spánku neméně důležitý i správně vybraný polštář. Po jakém sáhnout, abychom se ráno cítili co nejvíce odpočatí? Co spáč, to jiný zvyk. A to ne vždy zrovna správný a pro krční páteř nejvhodnější. Naštěs

Anatomický polštář je vytvořen tak, aby pomáhal udržovat hlavu v optimální poloze a nedocházelo tak při spánku k přetěžování krční páteře a šíjového svalstva. Vyrábí se v různých velikostech, výškách a z různých materiálů. Základním vodítkem pro výběr anatomického polštáře je nejoblíbenější poloha pro spánek.

Poloha na zádech

Ačkoli je tato poloha považována za nejzdravější pro páteř a záda, mnoho spáčů ji neumí správně využít. Stele si příliš mnoho nebo naopak příliš málo pod hlavu, čímž může docházet až k dýchacím a oběhovým problémům (chrápání, spánková apnoe). Správně vybraný anatomický polštář udrží hlavu v ideální poloze pro zdravý spánek na  zádech, tj. ve velmi mírném předklonu.

Poloha na boku

V této poloze je potřeba udržet páteř v rovině. Jen tak nebude svalstvo na jedné nebo druhé straně přetěžováno. Výborným pomocníkem jsou anatomicky tvarované polštáře se dvěma různě velkými vlnami. Je potřeba vyzkoušet, která bude v závislosti na šířce ramen a délce krku v konkrétním případě lepší podporou.

Poloha na břiše

Ze všech spánkových poloh nejméně zdravá. Pokud na ní trváme, je vhodné zvolit polštář s nižším profilem, případně speciální polštář do tvaru kříže.

Výběr dle tuhosti matrace:

tvrdší matrace – vyšší polštář
měkčí matrace – nižší polštář

Materiály a výplň

Nejoblíbenější anatomické polštáře jsou vyrobeny z viscoelastické „paměťové“ pěny. Lidské teplo a tlak vytvarují polštář tak, aby kopíroval hlavu i krk a jemně podepřel ve správné poloze. Šíjové svalstvo se tak může lépe uvolnit a přispět k dokonalému odpočinku. Občas pár dní až týdnů trvá, než si na anatomický polštář člověk zvykne. Za zdravější spánek ale trocha počátečního nepohodlí rozhodně stojí.

Další možností je klasický PUR bez paměťového efektu (drží stále svůj tvar). Jeho jedinou výhodou je nižší pořizovací cena.

Probouzet se ráno odpočatý a svěží a neznat bolest hlavy a páteře je přáním mnoha lidí. Ale jen ti, kteří pro to něco udělají, mají větší šanci taková rána zažít. Patříte k nim i vy?